Chatbot to program komputerowy oparty na regułach, często wykorzystujący sztuczną inteligencję AI do komunikacji z użytkownikami na różnego rodzaju komunikatorach, np. osadzonych na stronie www, takich jak np. Facebook Messager, WhatsApp, Skype. Zaawansowane technologicznie boty używają mechanizmu przetwarzania języka naturalnego (NLP- Natural Language Processing), co pozwala im na prowadzenie konwersacji z rozmówcą w dowolnym języku, w taki sposób, aby tamten był przekonany, że prowadzi rozmowę z drugim człowiekiem. Innowacyjne Boty są zdolne do generowania samodzielnych odpowiedzi dzięki NLG (ang. Natural Language Generation) Mniej zaawansowani wirtualni asystenci opierają swoje rozmowy na gotowym zestawie uprzednio przygotowanych odpowiedzi (na zasadzie pytanie-odpowiedź).
Jak można wykorzystać chatboty?
Boty służą pomocą jako wirtualni asystenci na stronach internetowych wspierając obsługę klienta, czy też jako asystenci głosowi służący między innymi do wyszukiwania informacji w sieci.
Wraz ze wzrostem technologii zastosowań Chatbotów jest coraz więcej.
Codziennie spotykamy się i używamy ich nawet się nad tym nie zastanawiając. Kupując produkt w sklepie internetowym, rozmawiając przez telefon z pracownikiem obsługi klienta, kupując bilety do kina przez internet, czy zamawiając ulubioną pizzę. Boty nie są nieomylne, wszystko zależy od stopnia ich zaawansowania oraz pracy włożonej do ich przygotowania. Wszystkie mają kilka cech wspólnych – nie ograniczają się do konwersacji z jedną osobą – mogą udzielać odpowiedzi kilku osobom jednocześnie. I najważniejsze – są dostępne przez całą dobę. Jest to bardzo istotne w obecnej dobie internetu, gdzie wszystko jest na wyciągnięcie ręki, a zainteresowani użytkownicy są przyzwyczajeni do uzyskiwania natychmiastowych odpowiedzi.
Branże korzystające z chatbotów:
- Handel elektroniczny – Często wykorzystywane są do pomocy w wyszukaniu i zakupie odpowiedniego produktu.
- Bankowość – Gdy klient potrzebuje rady w wyborze polisy, lub oczekuje na szybką odpowiedź na nurtujące pytanie.
- Opieka zdrowotna – Boty mogą monitorować stan zdrowia pacjenta, przypominając mu np. o badaniach lub przyjmowaniu leków.
- Media i rozrywka – wysyłanie spersonalizowanych informacji, przesyłanie codziennych wiadomości, sucharów. Organizowanie konkursów, zabaw.
- Branża hotelarska – Można zastosować je np. do pomocy personelu recepcji, rezerwacji terminu pokoju, przyjmowaniu płatności online.
Chatboty cały czas się rozwijają. Ich możliwości rosną w takim tempie, jak rozwijające się technologie używane do ich powstawania oraz postępu. Każdy Bot jest wyjątkowy, ponieważ każdy jest indywidualnie dostosowany do branży oraz funkcji, jakie ma pełnić. Czy są potrzebne? Na pewno tak.
źródło: https://www.mysocialseller.com/