6 kroków do uruchomienia sprzedaży w sklepie internetowym

Przed uruchomieniem własnego sklepu internetowego zapewne już wiesz, co chcesz sprzedawać. Jako właściciel sklepu oprócz ciekawej oferty produktów musisz zagwarantować swoim klientom komfortowe i bezpieczne zakupy oraz szybką dostawę zamówionych towarów. Jakie kroki ponadto należy wykonać, aby sklep sprawnie funkcjonował i był widoczny w sieci? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Krok 1. Domena internetowa jako narzędzie do budowania marki w Internecie

Adresy internetowe, czyli domeny, są podstawą budowania wizerunku w Internecie. Domena to unikalny adres internetowy, pod którym może znaleźć się dowolna strona internetowa, sklep internetowy, blog lub adres poczty e-mail. To drogowskaz dla użytkowników, którzy poszukują konkretnych treści. W przypadku firmy to kluczowy element budowania świadomości marki w sieci, świadczący o profesjonalizmie. Łatwa do zapamiętania nazwa bardzo często zachęca klienta do odwiedzenia strony internetowej także w przyszłości.

Idealna nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, krótka, kojarząca się z profilem działalności firmy lub tematyką strony WWW. Przy wyborze domeny powinniśmy się również zastanowić, do kogo kierujemy nasze produkty i usługi. To ważne, aby wybrać odpowiednie rozszerzenie domeny, które wskaże obszar prowadzonej przez nas działalności. Najpopularniejsza w Polsce domena z zakończeniem .pl podkreśla krajowy zasięg. Z kolei domena regionalna (np. .waw.pl, .szczecin.pl) świadczy o tym, że biznes jest lokalny. Polscy przedsiębiorcy doceniają również inne rozszerzenia. Chętnie wybieraną domeną jest choćby europejski adres .eu i globalny .com. Myśląc o kolejnych latach i rozwoju firmy, na pewno warto rozważyć rejestrację większej liczby domen, dzięki czemu zabezpieczymy pulę adresów przed jej rejestracją przez konkurencję.

Krok 2. Bezpieczne połączenie dzięki certyfikatowi SSL

Szyfrowane połączenie HTTPS, którego symbolem jest ikona kłódki przy adresie internetowym w pasku przeglądarki, stało się światowym standardem. Odpowiada za nie certyfikat SSL, który jest wydawany dla konkretnej domeny. Certyfikat instalowany jest na serwerze obsługującym oprogramowanie sklepu internetowego lub strony WWW. To niezbędny element każdej strony internetowej z przynajmniej jednym formularzem do uzupełniania danych (np. rejestracji, logowania) . Dzięki SSL dane wpisywane przez użytkownika są chronione i nie mogą zostać przejęte przez cyberprzestępców. Nowe wersje przeglądarek internetowych, m.in. Google Chrome i Firefox, ostrzegają internautów za każdym razem, gdy wchodzą oni na witrynę bez certyfikatu SSL.

Wybierając platformę do prowadzenia sprzedaży przez Internet, pamiętaj o zamówieniu certyfikatu SSL dla własnej domeny. Niektóre platformy sklepowe, np. eSklep w home.pl, mają go w pakiecie. Wystarczy jedynie wskazać nazwę swojej domeny i potwierdzić jej posiadanie poprzez wiadomość email. Dzięki temu Twój sklep internetowy będzie bezpieczny dla każdego klienta składającego zamówienie.

Krok 3. Regulamin sklepu internetowego – chroni klienta i przedsiębiorcę!

Sklep internetowy bez regulaminu działa nielegalnie. Posiadanie odpowiednich zapisów
o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest niezbędne. Najczęściej popełnianym błędem jest powielanie cudzych regulaminów. Nigdy nie wiadomo, czy skopiowany dokument odzwierciedla wszystkie procesy oraz rozwiązania technologiczne zastosowane w Twoim sklepie internetowym. Ponadto regulamin powinien zawierać informacje o tym, kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży i jakie są warunki jej zawarcia, jakie są dostępne metody dostawy, płatności oraz jak odstąpić od umowy wraz z wyjątkami.

Innego rodzaju nadużyciem wśród niektórych właścicieli sklepów internetowych jest zamieszczenie
w regulaminie klauzul niedozwolonych, które ograniczają prawa konsumenta. Powstają w większości przypadków nie tyle ze złych intencji autora, co z braku znajomości prawa konsumenckiego, a także z powodu kopiowania regulaminu z innego sklepu internetowego. Regulamin sklepu chroni obie strony transakcji, ponieważ określa prawa i obowiązki kupującego oraz sprzedawcy.

Sporządzenie regulaminu warto zostawić specjalistom, którzy dokładnie przeanalizują ofertę sklepu, a także tzw. ścieżkę zakupową. Niektóre rozwiązania (np. eSklep w home.pl) posiadają również wbudowane aplikacje, które automatycznie tworzą i aktualizują regulamin sklepu, dzięki czemu administrator może spokojnie zająć się obsługą zamówień klientów.

Krok 4. Klienci chcą szybkiej dostawy zakupów

Startując ze swoim biznesem w sieci, musisz zapewnić klientom takie sposoby dostawy, które będą spełniały ich oczekiwania. Przesyłki kurierskie to jeden z fundamentów budowania marki sklepu internetowego z bezproblemową obsługą. Z perspektywy klienta liczy się wyłącznie szybkość i koszt dostawy, natomiast z perspektywy sprzedawcy kluczowy jest wybór niezawodnej firmy kurierskiej. Jak to pogodzić? Idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług brokerów kurierskich. Ważne jest też, aby Twój sklep internetowy posiadał dodatkowe metody dostawy, ponieważ wielu klientów wciąż preferuje odbiór osobisty lub za pobraniem. Dużą popularnością cieszą się także dostawy do punktów odbiorów.

Krok 5. Bezpieczne płatności za zakupy

Im szybsza płatność, tym szybsza wysyłka produktu. Bezpieczne płatności elektroniczne
budują wiarygodność e-sklepu oraz dają gwarancja zadowolenia po stronie użytkownika i większą szansę na ponowne zakupy. Polacy coraz częściej korzystają z płatności internetowych, bo wiedzą, że wybierając je, otrzymają swoje zakupy szybciej. Najpopularniejszą formą opłacania zamówień jest pay-by-link, czyli przejście do zewnętrznego elektronicznego systemu płatności i zalogowanie się na konto w banku, a następnie potwierdzenie przelewu. Coraz częściej wybieramy również płatność kartą lub BLIKiem w aplikacji mobilnej.

Aby udostępnić nowoczesne metody płatności w sklepie niezbędne jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz oprogramowania sklepu, które posiada integrację z zewnętrznym systemem płatności. Wybór powinien być podyktowany również w oparciu o koszty wprowadzenia takiego rozwiązania (niektóre aplikacje wymagają dodatkowej opłaty za aktywację modułu e-płatności), a także prowizję od pojedynczej transakcji.

Krok 6. Sklep internetowy dostosowany do urządzeń mobilnych

W 2018 roku ponad 52% ruchu w Internecie generowali użytkownicy urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów. Ten trend się pogłębia i wiele wskazuje na to, że kolejne miesiące przyniosą jeszcze więcej użytkowników robiących zakupy poprzez mały ekran telefonu. Sklep internetowy, który nie posiada szaty graficznej dostosowanej do tego typu urządzeń, przegra walkę o pozyskanie klienta. Dlatego, wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, należy sprawdzić, czy działa on
w technologii RWD (Responsive Web Design). To ona jest odpowiedzią na potrzeby klientów, przeglądających sklepy w Internecie o każdej porze dnia i nocy na różnych urządzeniach. Dzięki RWD sklep wyświetla się zawsze poprawnie i oferuje taką samą zawartość.

– Uruchomienie własnego sklepu internetowego nie musi być trudne. Warto wybrać łatwą w obsłudze platformę e-commerce, która będzie na bieżąco aktualizowana i zapewni możliwość integracji z kurierami, portalami aukcyjnymi i e-płatnościami. Podczas jej wyboru zwróćmy też uwagę, czy pochodzi od zaufanego dostawcy o ugruntowanej pozycji na rynku – podsumowuje Katarzyna Szkudlarek, eCommerce Product Manager z home.pl.

Poprzedni artykułProgram do zarządzania produkcją, czego się spodziewać po jego wdrożeniu? Na przykładzie wdrożeń systemu OptiMES
Następny artykułDlaczego Google G Suite to najlepsza poczta dla firm na rynku?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj