Jak napisać Biznes Plan?

Jak napisać Biznes Plan?

Z zadaniem napisania dobrego Biznes Planu mierzy się każdy młody przedsiębiorca. Stanowi on dokument zawierający zbiór pomysłów związanych z otwarciem przedsięwzięcia wraz z wstępnymi szacunkami względem kosztów z nim związanych jak i tym, jakie korzyści wniesie otwarciej owej działalności.

Jak napisać Biznes Plan, który będzie dobrą wizytówką nowej firmy?

1. Biznes plan powinien odpowiadać na cztery kluczowe pytania:

  • Kto? – otwiera własną działalność;
    Co? – stanowi przedmiot planowanego przedsięwzięcia;
    Jak? – będzie przebiegała jego realizacja;
    Ile? – będą wynosić koszty otwarcia biznesu.

2. Streszczenie powinno zawierać wszystkie kluczowe informacje

Jednocześnie powinno być one niezbyt długie. Zaleca się je sporządzać na samym końcu, kiedy będzie możliwe zebranie wszelkich najważniejszych wniosku z całego opisu przedsięwzięcia w Biznes Planie. Nie zapomnijmy zawrzeć w nim: celu naszej działalności, podziale środków finansowych czy opisu naszych usług lub produktów.

3. Charakterystyka przedsiębiorstwa

Powinna stanowić bardzo krótki opis opierający się na najważniejszych danych. Umieśćmy w niej nazwę i formę prawną przedsiębiorstwa oraz przedmiot działalności jak i wszelkie potrzebne dane wraz z życiorysem właściciela lub właścicieli. Profesjonalny Biznes Plan powinien zawierać również informacje dotyczące celu otwarcia działalności, jej misji oraz posiadanych zasobów. Jeśli posiadamy cenne certyfikaty potwierdzające nasze kompetencje to będą one bardzo cenną informacją.

4. Analiza finansowa działalności

To jeden z najtrudniejszych, ale i bardzo ważnych punktów obowiązkowych Biznes Planu. Istotą tego elementu jest próba oszacowania kosztów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa., które dzielimy na 3 główne części: bilans, tzw. rachunek zysków i strat, oraz rachunek przepływów środków pieniężnych. Warto zawrzeć także przewidywane źródła finansowania czy przeanalizować próg rentowności. Oszukane lub niewiarygodne dane mogą przyczynić się do odmowy finansowania działalności, stąd konieczność wnikliwej analizy kosztów, by przedstawiać siebie oraz w nowootwieraną firmę w jak najlepszym świetle.

Poprzedni artykułCo to jest StartUp? Jakie są rodzaje StartUpów?
Następny artykułCo to jest numer NIP i numer REGON?

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj